topbella

Tuesday, November 20, 2007

~ b u d a k k e c i k k e ? ~

tetiber aku cm ter'rajen' nk apdet...
hurm...pengakap...
aku terlibat dlm dunia pengakap ni since darjah 3...masa tu aku join tunas puteri...tp asas nye samer gak...
now,mak aku pemimpin pandu puteri, adik2 aku sumer pengakap...hehehe...leh kate aku bangge la gak...arwah abah dlu pun pengakap...aku skang plak pengakap kelana...kt UNITEN terchenta tu...
nape aku ske sgt pengakap eh??apsal biler aku sebut pengakap...mesti org akan igt 3 perkara ni...
1. budak2
2. lelaki
3. camping...
nape eh??pada aku...(aku la...aku xtau korg cmne...)...berpengakap ni seronok sgt2...dapat kenal kawan 1 dunia...biler g jamboree...leh kenal ramai org...leh tuka mcm2 brg...bler time JOTA/JOTI (jamboree on the air / internet)...leh cakap ngn kwn seluruh dunia...
ada mende yg nk kena btulkn kt cni...jd seorg pengakap bukan bermakne jd budak2...bukan utk lelaki jer...n bukan sekadar camping...
pengakap latih diri utk jd pemimpin melalui kursus2 Manikayu...jadi pengakap ajar kita erti berkawan...jadi pengakap bleh blaja maen2 tali (ikatan ler maksud aku...)camping pengakap x same ngn camping bese...leh blaja gejet...seronok wooo...wat menara...wat jambatan....biler masuk utan lak...blaja cmne nk survive dlm utan...backwood cooking...masak nasik dlm buluh...bakar telur dlm tanah...hehehe...penah x masak ikan 3 rasa dlm buluh??sedap woo...
aku x kate persatuan laen x besh...tp dengan pengakap...aku dpt sumer...kepimpinan...team building...fasi...kerohanian...riadah...cabaran...etc...byk sgt...x tersenarai...
huhu...
well...tu jer kot...korg rase cmne??pe opinion korg psl pengakap??korg penah join pengakap x??...alamak...cam alin lak...tny soklan pancing2 tulis komen...hehehehehe....
ONCE A SCOUT OWEZ A SCOUT!

2 comments:

Unknown said...

haha tiru gaye i pancing komen eh :P :P :P

oh well, i dari skola rendah sampai la tamat form 5, i was a girl guide. tunas puteri, pandu puteri, then renjer puteri. dah kat utp takde uniform unit, so takde la i masuk lagi.

scout dgn girl guide same je kan basic nye.. pengasas pon suami isteri, lord and lady baden powell. tu la org associate pengakap dgn lelaki, sbb pengakap utk lelaki, n girl guide utk perempuan.

even aktiviti pon same. girl guide pon blja wat gajet, ikat2, wat menara, masuk utan, masak2. mmg same.

tunas puteri bertujuan,
menolong dan berkawan.

(haha teringat kenangan skola :P)

etomyam said...

Tumpang menyibuk leh? i x dan u x...he he he, banyak nye x dlm blog ni. I used to be a 'Anak Serigala' before...but later turn to Serigala Jadian, no lah, pengakap teach you self survivor, exposure and experience in dealing with very subjective human behaviour in the real world.

~d a p r i n c e s z~

Aya
A Wife...a mum...a daughter
View my complete profile